Lindström

Markkinointiautomaation avulla tuplasti parempi hit rate ja kymmenen kertaa tehokkaampi myyntimalli pk-asiakkaille.

"Markkinoinnin automaation avulla meidän on mahdollista tunnistaa ja tavoittaa asiakkaita, jotka vierailevat verkkosivuillamme ja ovat kiinnostuneita palveluistamme. Hoitomallien avulla voimme olla vuorovaikutuksessa verkkovierailijoidemme kanssa tavoilla, jotka eivät yksinkertaisesti olleet ennen mahdollisia."

Erkka Lilja, Head of Process Digitalization, Lindström Group

Tehokasta asiakashankintaa pk-yrityssegmentistä

Mahtavien asiakaskokemusten luominen on Lindströmille prioriteetti. Liiketoiminnan ja prosessien digitalisoiminen kohtaamaan asiakkaiden tarpeet ja muuttunut ostokäyttäytyminen on tärkeä osa tätä kokonaisuutta. Lindströmillä ymmärrettiin, että kyetäkseen keskittämään henkilöresurssit suurempien asiakkaiden henkilökohtaiseen hoitamiseen, yrityksen on hyödynnettävä tehokkaita digitaalisia työvälineitä ja toimintoja uusasiakashankinnassa.

Lindströmille digitaalisen liiketoiminnan pohjana toimii verkkosivu, joka tarjoaa asiakkaille arvoa ja tuottaa yritykselle laadukkaita liidejä.

Panostettuaan jo aiemmin verkkosivujensa näkyvyyteen ja löydettävyyteen, Lindström tiesi, että verkossa liikkuu merkittävä määrä potentiaalisia asiakkaita etsimässä tietoa. Seuraava looginen askel oli alkaa systemaattisesti ohjata sivuille saapuneita kävijöitä eteenpäin ostopolulla. Tarjoamalla eri tarpeiden kanssa verkkosivuille päätyville vierailijoille arvokasta sisältöä oikea-aikaisesti sekä optimoimalla verkkosivujen konversiopisteet Lindström on onnistunut luomaan myyntitiimilleen jatkuvan ja kasvavan virran laadukkaita verkkoliidejä.

Lindströmillä tulokset puhuvat puolestaan

Lindströmin myyntitiimi ymmärsi kokemusten kautta inbound-liidien arvon sukkelasti ja sitoutui kontaktoimaan jokaista liidiä tehokkaasti. Lindströmin ja Roger Studion käynnistettyä yhteinen markkinoinnin automaation hanke keväällä 2017 Lindströmin verkkoliidejä hoitavien myyjien hit rate on yli kaksinkertaistunut verrattuna perinteiseen outbound-myyntiin.

Hankkeen alussa markkinoinnin automaation avulla tuotettuja liidejä ryhtyi hoitamaan yksi myyjä. Laadukkaita liidejä alkoi nopeasti kertyä yli 100 kuukaudessa, minkä johdosta tiimi laajeni ensin kahteen ja lopulta neljään myyjään, joiden tapaamistavoitteesta 80 % täyttyy verkkoliideistä.

Mitä tehtiin

  • Verkkosivujen konversio-optimointi ja myynnillistäminen laadukkaiden liidien tuottamiseksi
  • Palvelukohtaiset sisällöt ja laskeutumissivut, joilla vastataan pienyrityksistä koostuvan asiakassegmentin tunnistettuihin tarpeisiin ja kysymyksiin
  • Tehokas liidien hoidon suunnittelu ja toteutus automaattisten hoitomallien tuella: oikea myyjä kontaktoi potentiaalista ostajaa oikealla hetkellä tarjoten apua ja palvelua
  • Jatkuva kehitys ja kasvuhakkerointi
  • Onnistuneen projektin tulosten pohjalta Lindström laajensi pilotoidut toiminnot Suomen lisäksi neljään muuhun maahan

Roolit:

Asiakas

Lindström Group

Erkka Lilja, Head of Process Digitalization
Mari Saarinen, Corporate Communications Manager
Helena Kujanpää, Demand Generation Manager

Toteutus

Roger Studio

Samppa Kaartinen, Marketing Automation Strategist
Jaakko Markkanen, Content Designer

Mahdollistava teknologia

Hubspot

Inbound-markkinointi
Markkinointiautomaatio
Myynnin automaatio

Haluatko tietää lisää?

Haluatko onnistua yhdistämään yrityksesi markkinoinnin ja myynnin yhteen hiileen puhaltavaksi kasvumasiinaksi? Kutsu sitten myynti ja markkinointi saman pöydän ääreen ja yhteisiä pelisääntöjä luomaan.

Lataa tästä Marketing And Sales Alignment Playbook -oppaamme, joka sisältää 3 konkreettista työvälinettä markkinoinnin ja myynnin toimintojen linjaamiseksi ja tehostamiseksi.

Lisätietoja Sampalta

Samppa Kaartinen
Marketing Automation Strategist
samppa.kaartinen@rogerstudio.fi
+358 408393845
LinkedIn

Lindström Group