CRM on pohjimmiltaan tapa ymmärtää ja johtaa asiakkuuksia, vaikka usein CRM:llä viitataan asiakkuuksien hallintajärjestelmään. Asiakkuuksien hallinnassa keskeistä on erilaisten asiakassegmenttien tunnistaminen, sopivien hoitomallien suunnittelu sekä asiakkuuden arvon kannattava kasvattaminen.
- Etusivu
- Myynnin teknologiat
- Asiakkuuksien hallinta CRM
- Mikä on CRM?
CRM on myynnin työkalu ja asiakasdatan koti
Mistä CRM:ssä on kyse?
Me Rogerilla uskomme, että markkinointi ja myynti ovat muuttumassa palveluksi. 2020-luvulla voittajia ovat ne organisaatiot, jotka kykenevät kehittämään markkinointiaan ja myyntiään siten, että heidän asiakkaat kokevat ne hyödyllisinä ja positiivisina kokemuksina.
Pohjimmiltaan CRM:n ajatus on hyvin yksinkertainen: CRM on tietokanta, jossa organisaatiollesi relevantit kontakti- ja yritystiedot ovat kaikkien saatavissa ja päivitettävissä. Tämän lisäksi CRM on kuitenkin paljon muutakin, kuten: myynnin ohjauksen työkalu, asiakasyhteydenpidon arkisto ja Asiakas 360-näkymän perusta. Jokaisen organisaation tarpeet CRM-teknologian osalta ovat hieman erilaiset ja siksi erilaisille organisaatioille sopivat eri CRM-ratkaisut. Pilvipohjaisia CRM-ratkaisuja on lähes loputon määrä. Me Rogerilla autamme sinua teknologiariippumattomasti omien toimintatapojen kehittämisessä sekä sopivimman ratkaisun tunnistamisessa.
Teknologiariippumattoman CRM-konsultoinnin lisäksi voimme toteuttaa, operoida ja kehittää HubSpot Sales Hub, Salesforce Sales Cloud ja Siebel-pohjaisia ratkaisuja. Lisäksi työskentelemme päivittäin esimerkiksi Microsoft Dynamics -ratkaisuiden parissa.
CRM-strategia ja asiakkuuksien johtaminen
Myyntiprosessien määrittely
Usein CRM on myynnin pääasiallinen työkalu, jolla ylläpidetään asiakastietoja ja hallitaan yksittäisiä myyntiprojekteja sekä tuotetaan myyntijohdon tarvitsema raportointi. Kaiken tämän pohjana on toimivien ja tehokkaiden myyntiprosessien määrittely siten, että ne vastaavat asiakkaan ostoprosessia.
CRM:n jatkuva kehittäminen ja tuki
Usein kuulee puhuttavan CRM-projektista, mutta harvemmin kuulee CRM:n jatkuvasta prosessimaisesta kehittämisestä. Todellisuudessa maailma ei kuitenkaan tule valmiiksi yhdessä projektissa siten, että sen jälkeen CRM toimisi hamaan tappiin saakka. Markkina ja sitä kautta liiketoiminta sekä käyttäjien tarpeet muuttuvat. Siksi on tärkeää, että myös CRM:ää ylläpidetään ja kehitetään jatkuvalla systemaattisella tavalla.
Varaa keskusteluaika
Olen Simo Tuuva, ja vastaan Roger Studiolla asiakasdataan pohjautuvien palveluiden myynnistä. Varaa sinulle parhaiten sopiva ajankohta niin jutellaan yhdessä lisää.