Asiakaspolun kuvaaminen on ensimmäinen askel asiakaskokemuksen kehittämisessä
Asiakaspolku on kuvaus potentiaalisen asiakkaan saapumisesta organisaation kiertoradalle jo vaiheessa, jossa asiakas vasta unelmoi saavansa hyötyä tai apua tarpeisiinsa, sekä siitä eteenpäin läpi koko ostoprosessin ja palvelun aina takaisin uuteen tarpeen syntymiseen saakka.
Meillä Rogerilla asiakas on asiakkaillemme tehtävän palvelukehityksen keskiössä. Jotta työskentelyn tiimellyksessä varmistamme kenelle palvelua kehitetään, auttaa kuvaus asiakkaan käyttäytymisestä ja tarpeista kyseisen palvelun eri vaiheissa. Tätä kuvausta kutsutaan asiakaspoluksi ja se on kuvaus niistä vaiheista ja kohtauspisteistä, joissa asiakas on suoraan tai välillisesti tekemisissä organisaation toimintojen kanssa.
Asiakaspolku suunnittelijan työkaluna
Palvelumuotoilijan näkökulmasta asiakaspolku auttaa hankkimaan tietoa tarkasteltavan organisaation asiakaskokemukseen vaikuttavista osa-alueista, ohjaamaan keskustelua ja näkökulmaa työpajoissa, varmistamaan katkeamattoman ketjun asiakaskokemuksessa sekä dokumentoimaan uudistuksia ja onnistumisia.
Digitalisaatio on tuonut meille hyötyä ja etua esimerkiksi asiakaspalveluun sekä yhteisöjen luomiseen, mutta asiakaslähtöisyys ei ole itsestäänselvyys kaikilla organisaation osa-alueilla. Jotta asiakas ei putoa polun “kuoppiin”, asiakaspolun visualisointi auttaa hahmottamaan mahdolliset haasteet.
Apuna koko organisaatiolle
Jotta asiakaspolku olisi hyödyllinen väline asiakkuuden tarkastelemiseen kaikilla organisaation alueilla, tarvitaan siitä selkeä visuaalinen malli keskustelun ja viestinnän tueksi.
Pidämme asikkaillemme työpajoja joissa kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja kehitettävät kipupisteet. Työpajojen perusteella luodut visuaaliset esitykset, esimerkiksi Rogerin visiokartta, auttavat havainnollistamaan tämän ketjun selkeässä ja havainnollisessa muodossa.
Organisaation eri toiminnot voivat tukea asiakasta asiakkaan polun eri vaiheissa, mutta erityisesti hankalissa siirtymissä. Organisaation palvelu- ja asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää ja johtaa käyttämällä kokonaisasiakkuuden mallia.
Nappaa tästä opas, jolla pääset liikkeelle asiakkaasi polun kuvaamisessa