Markkinointi ja teknologia – yhdistäminen vaatii uudet roolit ja intohimon
Digitaalisen markkinoinnin tuottaminen vaatii aina asiantuntemusta – usein asennemuutoksen. Millä rooleilla ihmiset ja teknologia voivat lyödä yhdessä kädet saveen tuloksekkaan markkinoinnin ja asiakaskokemuksen johtamisen eteen?
Nykyaikaiset liiketoiminnan tekemisen tavat aiheuttavat jo käsitetasolla päänvaivaa, kuten tästä keskustelua herättäneestä artikkelista käy ilmi. Kun pelkästään markkinoinnin trendeistä keskusteltaessa ilmenee ongelmia, teknologia kehittyy ennätysnopeasti ja erilaisia mahdollisuuksia syntyy kuin sieniä sateella, ei ole ihme, että perässä pysymisessä on haasteita. Miten lie tekemisen laita?
Mitkä ovat markkinoinnin tekemisen uudet roolit?
Nykyaikainen markkinointi vaatii yritykseltä hyvin moninaista osaamista, tekemiseen vaadittavat roolit ovat jatkuvasti muuttuvat. Tilannetta kuvaa esimerkillisesti nykyään usein käytetty titteli, Growth Hacker. Miksi kuvata roolia tarkemmin, jos tavoitteena on aina kasvu ja kehittyminen?
Toiminnan suunnittelemiseksi, johtamiseksi sekä mittaamiseksi jotkin vastuualueet on hyvä kuitenkin luoda. Stockmann esitteli 10.5.2017 järjestetyssä Salesforce Essentials tilaisuudessa hauskasti ja informatiivisesti markkinoinnin prosessin vastuualueitaan.
Kokemukseni mukaan digitaalisen markkinoinnin, esimerkiksi markkinoinnin automaation näkökulmasta yritykselle keskeisiä omaksuttavia rooleja ovat:
- Digitaalisen markkinoinnin koordinaattori – sähköpostiviestien, tekstiviestien, laskeutumissivujen ja push-viestien suunnittelu ja toteutus. Myös sosiaalisen median julkaisut sekä hakukoneoptimointi ja -mainonta.
- Markkinoinnin työvälineiden pääkäyttäjä – huolehtii, että markkinointijärjestelmät ja muut työvälineet ovat käytössä hyödyntäen puhdasta ja profiloitua, eri tietolähteista koostettua asiakastietoa.
- Markkinoinnin prosessin omistaja – markkinoinnin onnistumisten seuranta ja johtaminen. Yhteisön johtaminen ja kehittäminen. Yhteistyömallien rakentaminen. Erityisesti tässä roolissa vaaditaan usein kokeneilta markkinointijohtajilta ennakkoluulotonta avoimuutta.
- Sisältöstrategi – sisältöstrategian luonti, ohjaaminen ja hallinta. Yrityksen tone of voicen mukaisen sisällöntuotannon ohjaaminen ja promootiostrategia: verkkosivut, blogit, videot, sähköpostit, sosiaalisen median kanavat jne. Sisältöstrategi tuottaa itse sisältöä ja koordinoi yrityksen muiden asiantuntijoiden sisällöntuotantoa.
Nämä roolit ovat tiivistettyjä ja kuvattuna vain markkinoinnin näkökulmasta. Samassa porukassa on aina syytä olla mukana myös yrityksen myynti sekä yrityksen digitaalisen ja fyysisen asiakaskokemuksen kehittämisen parissa työskentelevät henkilöt. Määriteltyjen roolien kautta jaetaan tekemistä ja tekemisen tukea eri toimijoiden kesken.
Parhaimillaan markkinointiyhteisössä on mukana useita toimijoita, eri yrityksistä ja taustoista. Siksi tehokkaimmat ja menestyneimmät markkinointijohtajat ovat nyt taitavia yhteisön rakentajia. Yrityksen markkinointi on yhteisötekemisen suunnannäyttäjä.
Kahta samanlaista markkinointiyhteisöä ei ole
Jokaisella menestyvällä markkinointiyhteisöllä roolitus ja vastuut ovat lopulta yksilölliset, kahta identtisesti samanlaista kokonaisuutta ei ole olemassa. Jokainen yhteisö kantaa mukanaan omaa tarinaa ja kulttuuria. Näen, että onnistumisen kulmakivi on yrityksen ja ihmisten tarinan, kulttuurin, intohimon ja arvomaailman kombinaatio. Vastuualueet voidaan ensisijaisesti jakaa näiden tekijöiden avulla, koska kaiken pohjana on uuden oppimisen taito. Tämä edellyttää myös uuden oppimisen halua.
...kaiken pohjana on uuden oppimisen taito.
Onneksi kehittyvä teknologia auttaa lopulta saamaan kaikkeen tekemiseen, johtamiseen ja mittaamiiseen läpinäkyvyyttä. Tarina, kulttuuri, intohimo ja arvomaailma määrittelevät onnistumiset euroina ja työntekemisen hyvinvointina.
Mikä on mielestäsi markkinointiyhteisön tärkein arvo?
Markkinoinnin automaatio osana yrityksen liiketoimintaa – lataa ilmainen opas!
Tutustu kattavaan markkinoinnin automaation oppaaseemme ja lue lisää tuloksekkaasta markkinointiautomaatiosta sekä yritykseltäsi vaadittavasta osaamisesta.
Toivomme, että oppaasta on sinulle konkreettista hyötyä ryhtyessäsi kehittämään yrityksesi markkinointia hyödyntäen digitaalisia työvälineitä ja automaatiota.