Mitä on markkinoinnin automaatio? Inhimillistä
Markkinoinnin automaatio -termi kuvaa digitaalisin työvälinein toteutettua markkinoinnin, asiakkuudenhallinnan ja myynnin prosessien automatisointia. Älä kuitenkaan mene halpaan, kyseessä ei suinkaan ole IT- tai markkinointiporukan oma teknologiaprojekti.
Markkinoinnin automaation avulla yksittäisistä markkinointitoimenpiteistä, manuaalisuudesta ja kampanjanomaisista aktiviteeteista pyritään pääsemään jatkuvasti jyllääviin hoitomalleihin, jotka tehostavat ilahduttavien asiakaskokemusten luontia ja liiketoimintaa.
Ehkä tiesitkin tämän? Markkinoinnin automaatio, automatisoitu markkinointi, markkinointiautomaatio; nämä termit alkavat olla mankeloitu melko sileäksi digimarkkinointijargonin aikakaudella. Aiheesta siis puhutaan. Ehkä olet huomannut tämän, jos olet käynyt esimerkiksi Markkinoinnin viikko -tapahtumassa viime vuosina, huh.
Silti tuntuu, että markkinoinnin automaation tunnettuus, sen pintapuolinen ymmärrys ja sitä viime vuodet ympäröinyt eksessiivinen keskustelu eivät ole realisoituneet samassa mittakaavassa yritysten toiminnassa.
Okei, markkinoinnin automaation järjestelmät, itse teknologia, saattavat olla yritysten käytössä. Lisenssit on hommattu. Ehkä tuotepäällikkö tai markkinointikoordinaattori on luonut jo yhden sähköpostinkin. Vastaanottajat on ladattu järjestelmään excel-listana. Kampanja on luotu. "Aktivoi kampanja" -nappulaa on töötätty pariin otteeseen.
Mahtava homma! Rohkeasti toimittu ja askel oikeaan suuntaan. Mutta tämä ei kuitenkaan vielä ole sitä markkinoinnin automaatiota.
Markkinoinnin automaatio ei ole automatisoitua markkinointia
Mitä on markkinoinnin automaatio? Termi ja sen johdannaiset ovat hieman harhaanjohtavia, kaikella kunnioituksella etymologiaa kohtaan. Markkinoinnin automaatiosta tulee helposti – ainakin alitajuisesti – ajatus, että on olemassa jokin automaatti, joka hoitaa markkinoinnin ihmisten puolesta. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Ja mikä vielä hämmentävämpää, markkinoinnin automaatio ei suinkaan liity tai rajoitu vain markkinointiin.
Asiakaselämyksiä & inhimillistä dialogia
Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla markkinoinnin automaatiolla voidaan todella luoda ilahduttava asiakaskokemus, jopa elämys. Kerron esimerkin omasta elämästäni, asiakkaan näkökulmasta. Kröhöm, eli tarina kuuluu näin:
Oli synkkä ja myrskyinen syysilta. Olin työmatkalla ja majoituin eräässä hotellissa. Minulla sattui olemaan syntymäpäivä juuri samaan aikaan. Mitäpä sitä mieluummin syntymäpäivänään tekisikään kuin olisi työreissussa. Rentouduin – paketoin päivän viimeisiä työtehtäviä – hotellihuoneessa alkuillasta ja sain sähköpostin:
Moi Samppa,
Haluamme toivottaa Sinulle loistavaa syntymäpäivää!
Tarjoamme merkkipäiväsi kunniaksi synttärikahvit. Saat aulakahvilasta valitsemasi leivonnaisen ja kahvin!
Onneksi olkoon!
Oikea-aikaista sähköpostiviestintää? Check.
Asiakkaalle arvoa tuottavaa sisältöä? Check.
Voin vilpittömästi kertoa, että kakku maittoi ja personoitu huomioiminen lämmitti mieltä sekä sitoutti minua kyseisen hotellin arvoihin ja brändiin. Jos en tekisi digitaalista markkinointia työkseni, olisin voinut kuvitella sähköpostin olevan jonkun ihmisen vain minua varten näpyttelemä - niin inhimillinen se oli.
Kokemukseni taustalla oli myös yrityksen esimerkillisesti suunnittelemaa ja toteuttamaa asiakastiedon ja teknologian hyödyntämistä fyysiseen kivijalkaliikkeeseen (no, hotelliin) sitouttamisessa. Bravo!
Ei vain järjestelmä
Markkinoinnin automaatio on liiketoimintaa kehittäviä prosesseja, strategian ravistelua sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. MA:lla voidaan asiakaskokemusten ja -elämysten rakentamisen lisäksi muun muassa kasvattaa uusien, laadukkaiden liidien määrää, pidentää asiakassuhteita sekä tehostaa yrityksen lisä- ja ristiinmyyntiä. Lisäksi markkinoinnin automaation käyttöönotto tyypillisesti poistaa kitkaa markkinointi- ja myyntitoimintojen väliltä sekä luo organisaatiolle systemaattisen toimintatavan, jonka tuloksia voidaan mitata ja toimintaa kehittää tulosten pohjalta. Kyseessä ei ole vain järjestelmähankinta tai työkalu.
Ilahduttavia asiakaskokemuksia markkinoinnin automaation avulla? Lataa oppaamme!
Markkinoinnin automaation asiantuntijatiimimme on laatinut Onnistu markkinoinnin automaatiohankkeessa -oppaan, jossa käsitellään aihetta kattavasti. Oppaassa käydään läpi markkinointiautomaation luomia mahdollisuuksia yleisellä tasolla sekä annetaan katsaus onnistuneen markkinoinnin automaatiohankkeen läpivientiin – liiketoimintalähtöisestä visiosta suunnitteluun, toteutukseen ja jatkokehitykseen asti.