ASIAKASKOKEMUS

Case Caruna: Lisäarvoa ja innovaatioita asiakaspolun varrelta

Kirjoittaja , kesäkuu 6, 2019

Sähkönjakeluyhtiö Caruna haluaa olla edelläkävijänä mukana energiamarkkinoiden murroksessa voidakseen palvella asiakkaitaan entistä paremmin – myös tulevaisuudessa. Asiakaspolkutyöskentelyä hyödyntäen ideoimme yhdessä palveluja, jotka vastaavat asiakkaan tarpeisiin asiakkuuden eri vaiheissa.

Digitalisaation ja kestävän kehityksen suuntauksen seurauksena alalla kuin alalla pohditaan toiminnan jatkumisen ja kasvun edellytyksiä. Caruna näkee muutoksen tuulet mahdollisuutena kehittää esimerkiksi yhteisöllisen sähköntuotannon palveluja. Jo siksi asiakaslähtöiseen palvelumuotoiluun keskittyvä kehitystyö sopii heidän agendaansa täydellisesti.

Yhteistyön pohjaksi määrittelimme Carunan tyypillisistä asiakkaista kolme asiakasprofiilia. Johtotähtenä työskentelyssä oli Carunan aito halu tuottaa asiakkailleen lisäarvoa, olla muutakin kuin se ”pakollinen” sähkönjakelija. Yhtenäisen asiakaspolun kautta hahmoteltiin sitä, miltä yrityksen palvelut näyttävät asiakkaan silmin ja havaittiin useita uuden tai uudenlaisen palvelun mentäviä aukkoja.

Kävimme yhdessä läpi myös tulevaisuuden megatrendejä ja globaaleja ilmiöitä, kuten väestörakenteen, asumisen, liikkumisen ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksia. Mitä ne merkitsevät suomalaisille ja millä aikajänteellä?

Osallista, osallista ja osallista

Carunan eri asiantuntijat, asiakasrajapinta ja asiakkaat olivat alusta asti mukana suunnittelussa. Eri ammattikuntien edustajat erilaisine näkökulmineen muodostivat innostuneen joukkion, joka ideoi runsain määrin kehitysajatuksia liittyen tavallisten suomalaisten energia-arkeen. Parhaimmat palveluideat lähtivät heti lentoon jatkokehityshankkeina.

Työpajoissa kehittyi ajatus alustasta, jolla kuluttaja-asiakas ja energiaratkaisujen palveluntarjoajat kohtaisivat toisensa. Vastikään julkaistu Caruna Markkinapaikka tarjoaa ratkaisuja omavaraiseen sähköntuotantoon, joka on viimeistään aurinkopaneelien hintojen laskettua herättänyt kuluttajien kiinnostuksen ja halun osallistua ekologisen energian tuottamiseen. Nyt Markkinapaikan ratkaisut ovat sidoksissa aurinkoenergian tuotantoon ja aurinkopaneeliliiketoimintaan ja muita palveluja on tulossa ja kehitteillä.

En usko, että Markkinapaikan kaltaisia innovaatioita syntyisi pienen porukan kulmapöydässä. Tai siitä lähtökohdasta, että se olisi meistä suunnittelijoista hienoa. Osallistaminen mahdollisti asiakkaan polun hahmottamisen, mikä taas auttoi huomioimaan asiakkaan tarpeet kaikissa vaiheissa sekä toi palvelujen suunnitteluun konkretiaa, jatkuvuutta ja logiikkaa.

Onkin ollut palkitsevaa työskennellä rohkean asiakkaan kanssa, joka sallii yhteisöllisen ja osallistavan suunnittelun. Ideat ovat saaneet virrata vapaasti, ja Carunalla on luotettu siihen, että me palvelumuotoilun ammattilaiset innostamme osallistettavat, seulomme ideoista parhaat ja hiomme niistä timantteja.

Haluatko lähteä kehittämään palveluitasi asiakaslähtöisesti? Nappaa tästä opas jolla pääset liikkeelle. 

Jaa kirjoitus:

Tekijä:

Katja kuuntelee työkseen asiakasta ja muokkaa palveluista sujuvia ja käyttäjien tarpeeseen sopivia.

Katja Vaahtera

Katja kuuntelee työkseen asiakasta ja muokkaa palveluista sujuvia ja käyttäjien tarpeeseen sopivia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *