Skip to content
← Back

Katso kokonaisuutta kun valitset markkinointiautomaation työvälinettä

Markkinoinnin-automaatio-valinta-blogi

Markkinointiautomaation työvälineillä on kullakin vahvuutensa. Ennen kuin lähdet vertailemaan yksittäisiä teknisiä ominaisuuksia, ota askel taaksepäin – ja hahmota kokonaisuus. Listasimme sinulle tärkeimmät kysymykset pohdinnan avuksi.

Markkinointiteknologian ala kasvaa huikeaa vauhtia. Scott Brinkerin Marketing Technology Landscape -yhteenvedon mukaan erilaisia markkinointiautomaation työvälineitä on tällä hetkellä yli 200. Erilaisia markkinointiautomaation ratkaisuja on pyritty asettamaan paremmuusjärjestykseen mm. G2 Crowdin toimesta ja verkosta löytyy lukuisia vertailuja toiminnallisuuksista, sekä tietysti käyttäjien kokemuksia.

Usein tässä huumassa unohtuu se tosiasia, että teknologia on edelleen renki – markkinointi, myynti ja liiketoiminnan kehittäminen ovat isäntiä. Suosittelenkin hakemaan kupin (vahvaa) kahvia ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä ennen kuin teet teknologiavalintoja.

1. Liittyykö ostoprosessiin myyjä

B2B- ja B2C-puolen markkinointiautomaatiolle on erilaiset vaatimukset.

Kuluttajamarkkinoinnissa on tärkeää pystyä hallitsemaan suuria datamääriä, rakentamaan kohderyhmiä helposti ja optimoimaan markkinointia jatkuvasti tulosten perusteella. Markkinoinnin tulee tuntua henkilökohtaiselta, vaikka sama viesti lähtisi tuhansille vastaanottajille.

Yritysten välisessä myynnissä on tärkeää pystyä pisteyttämään liidejä ja hoivaamaan heitä kohti ostotapahtumaa. Myyjän tulee nähdä helposti henkilön tai yrityksen historia: kaikki yhteydenotot, lähetetyt viestit ja toimenpiteet, sekä miten vastaanottaja on niihin reagoinut. Markkinoinnin automaatio voi tukea myyjän työpäivää automaattisesti priorisoitujen liidilistojen, tehtävien ja muistutusten avulla, tai tarjoamalla esim. kalenteritoiminnon, josta asiakkaat voivat itse varata sopivan tapaamisajan.

2. Haluatko tehostaa asiakashankintaa vai tehdä lisämyyntiä

Asiakaspolun eri vaiheissa painottuvat erilaiset markkinoinnin aktiviteetit, mikä tietysti kannattaa ottaa huomioon työvälineen valinnassa.

Uusasiakashankinnassa tärkeitä ovat mm. laskeutumissivut, lomakkeet, hakukoneoptimoinnin työkalut sekä hakukone- ja some-mainonta, jotka tukevat inbound-markkinoinnin onnistumista.

Tehokkaan lisämyynnin tekeminen olemassa oleville asiakkaille vaatii erilaista lähestymistapaa. Silloin polttoaineena on asiakkaasta kerätty osto- ja käyttäytymisdata, jonka avulla asiakasta pystytään lähestymään juuri oikeaan aikaan juuri sopivalla tarjouksella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työkalun pitää pystyä käsittelemään ja hyödyntämään asiakasdataa fiksulla tavalla ja välittämään viestejä sähköpostin, tekstiviestin tai tarkasti kohdennetun mainonnan avulla.

Nämä lähestymistavat eivät suinkaan sulje toisiaan pois – parhailla työvälineillä molemmat onnistuvat toisiaan tukien.

3. Osaaminen – oma ja kumppanin

Haluatko pyörittää markkinoinnin automaatiota täysin itsenäisesti, vai oletko valmis toimimaan kumppanin kanssa?

Markkinoinnin pyörittämään itsenäiseen toimintaan soveltuvista kevyistä ratkaisuista monet ovat lähinnä sähköpostitustyökaluja, joita on terästetty automaatiotoiminnoilla. Markkinoilta löytyy kuitenkin myös todella kattavia ja intuitiivisesti käytettäviä ratkaisuita.

Useat raskaan sarjan ratkaisut käytännössä vaativat kumppanin, joka auttaa työkalun käyttöönotossa, uusien markkinoinnin työtapojen luomisessa ja jatkuvassa kehityksessä. Selvitä, mitä vaihtoehtoja kumppani tarjoaa ja käytä heidän kokemustaan hyödyksesi työkalujen vertailussa.

Tukea voit saada myös omalta it-osaltoltasi, jolloin on erityisen tärkeää huomioida riittävä resursointi ja ketteryys yhdessä toimiessa.

4. Mitä teknologioita käytät tällä hetkellä

Yrityksesi käyttämä CRM tai verkkokauppa voi vaikuttaa markkinointiautomaation työkalun valintaan. Useat isot CRM-talot tarjoavat omaa markkinointiautomaation ratkaisuaan, joka istuu kätevästi CRM:n kylkeen hyödyntäen samaa asiakasdataa.

Pohdi silti kriittisesti, palveleeko kyseinen ratkaisu sinua parhaiten tavoitteessasi. Myös muu markkinoinnin tech stackin kokoonpano voi vaikuttaa valintaasi. Suosituimmat markkinointiautomaation työkalut ovat onneksi melko hyvin integroitavissa muihin järjestelmiin.

Yhteenveto

Markkinointiautomaation ratkaisuja löytyy joka tarpeeseen – mutta tärkeintä on ensin tiedostaa, mikä oman yrityksesi tarve, strategia ja osaaminen on. Ethän lähtisi ostamaan autoakaan värin perusteella.

Muista, että markkinoinnin automaation käynnistäminen ei ole teknologiahanke, vaan markkinoinnin ja myynnin muutoshanke. Työkalujen osalta voidaan aina lähteä liikkeelle kevyin askelin ja lisätä toiminnallisuuksia sekä syventää integraatioita ympäröiviin työkaluihin askel kerrallaan. Ketterällä liikkeellelähdöllä saadaan nopeita tuloksia ja kasvatetaan markkinointiautomaation pakkaa hallitusti ja testausten kautta eteenpäin.

Markkinoinnin automaatio harkinnassa?

Kirjoitimme sinulle Onnistu markkinoinnin automaatiohankkeessa -oppaan, jossa kerromme mitä markkinoinnin automaatiolla voidaan saavuttaa, ja minkälaista osaamista sen käyttöönotto vaatii yritykseltäsi. Pääset lataamaan sen napsauttamalla kuvaa. 

opas MA kuva