- Markkinoinnin automaation hyödyntäminen tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet toiminnan kehittämiseen. Rogerin asiantuntemuksen avulla voidaan valita ensimmäiset kehittämiskohteet ja keskittyä niihin.
- Markkinointiteknologiat ja niihin liittyvä ajattelu vaatii vähän erilaista lähestymistä, kuin aiemmin. Playbookin tekoon osallistuvat henkilöt omaksuvat ajattelutavan projektin aikana.
- Parissa viikossa ja neljällä työpalaverilla voidaan luoda liiketoinintavaikutuksen tuottava suunnitelma siitä, miten markkinointiautomaatiota hyödynnetään.
- Rogerin kokemus erilaisista organisaatioista ja liiketoiminnoista auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään uusia mahdollisuuksia.
- Etusivu
- Muut tuotteet
- Marketing Program Playbook
Marketing Program Playbook
Markkinointiautomaation hyödyntämisen suunnitelma ja tiekartta kohti dataohjattua markkinointia
Marketing Program Playbookin avulla tunnistetaan ne markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet sekä asiakaskohtaamiset, joiden avulla saavutetaan haluttu liiketoimintavaikutus (kuten liidimäärän kasvattaminen, asiakastyytyväisyyden nostaminen, kauppojen hitraten parantaminen, jne.). Playbook-lähestyminen auttaa hyödyntämään rajalliset markkinoinnin ja myynnin henkilöresurssit ja tukibudjetin tehokkaimmalla tavalla.
Mitä saat hankkiessasi Marketing Program Playbookin?
Liiketoimintavaikutukseen tähtäävän suunnitelman markkinointiautomaation hyödyntämiseksi
Toteutusvalmiin tiekartan markkinointiautomaation hyödyntämisen aloittamiseen ja kehittämiseen
Yhteisen ja dokumentoidun suunnitelman markkinoinnin ja myynnin yhteistyölle
Marketing Program Playbook on asiakaskohtaisesti räätälöity suunnitelma
Kaikki asiakasorganisaatiomme ovat hieman eri vaiheessa ja tilanteessa digitaalisen markkinoinnin kehityspolullaan. Osa asiakkaistamme on työstänyt vahvasti asiakkaan polkua ja ostajapersoonia, kun taas toisille nämä ovat uudempia asioita. Toisille teknologiaratkaisut tulevat annettuna, kun taas toisille teknologian valinta itsessään on iso pohdinnan paikka. Siksi Marketing Program Playbook toteutetaan aina asiakaskohtaisesti räätälöiden, mikä vaikuttaa myös Playbookin lopulliseen sisältöön.
Mitä Marketing Program Playbookiin kuuluu?
Liiketoimintatavoite
Marketing Program Playbook lähtee aina liikkeelle liiketoimintatavoitteesta, jota tavoitellaan. Tämän tavoitteen ympärille rakennetaan suunnitelma siitä, miten markkinointiautomaatio auttaa tavoitteen saavuttamisessa.
Lähtötilanneanalyysi
Organisaatiot ja liiketoiminnat ovat eri tilanteissa, siksi lähtötilanteen analyysi ja jo tehdyn työn mahdollisimman laaja hyödyntäminen toimivat lähtökohtana Playbookille.
Asiakasymmärrys
Kiteytys liiketoiminnasta, prospekteista, asiakkaista ja ostajapersoonista luo pohjan asiakkaille arvoa tuottavan ohjelman suunnitteluun.
Palvelun kilpailuedut
Suunnitelman palvelun kilpailuetujen tunnistaminen ohjaa oikeanlaisiin markkinoinnin ja myynnin toimenpiteisiin ja automaatioihin.
Sisällöt ja olemassa olevat assetit
Markkinointiautomaatio onnistuu parhaiten, kun se nostaa jo käytössä olevia toimintamalleja uudelle tasolle. Siksi Playbookissa huomioidaan jo nykyiset markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet.
Vaiheistettu toteutussuunnitelma
Usein markkinoinnin parissa tahtotila on korkea, kuten pitääkin. Suunnitelma luodaan tahtotila huomioiden siten, että organisaatiollasi on edellytykset kehittää toimintaa pala kerrallaan.
IT:n mahdollisuudet ja rajoitukset
Pääsääntöisesti Marketing Program Playbookit suunnitellaan teknologiariippumattomasti, mutta tilanteessa, jossa teknologiaratkaisut ovat annettuja tekijöitä huomioidaan teknologian mahdollisuudet ja rajoitteet. Organisaation IT-arkkitehtuuri huomioidaan osana Playbookin suunnittelua.
Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö
Markkinoinnin ja myynnin väliset handoverit ovat haastavia ja niihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Selkeästi sovitut toimintatavat helpottavat yhteistyötä ja luovat pelisäännöt toiminnalle.
Automation Blueprintit
Automaation Blueprintit ovat konkreettisia suunnitelmia siitä, miten automaatiotoimenpiteet tapahtuvat, mitä niillä tavoitellaan ja millaisia sisältöjä toimenpiteet edellyttävät.
Liidien pisteytys
Jos markkinointiohjelma on sellainen, että siinä on hyötyä liidien pisteytyksestä mietitään pisteytyslogiikka osana Marketing Program Playbookia.
Referenssit
Valmistava teollisuus
Yritys Oy
Kasvualustojen tarjoaja
Yritys 2 Oy
Miksi Roger Marketing Program Playbook?
Usein kysytyt kysymykset
Paljonko Marketing Program Playbook maksaa?
Marketing Program Playbook on aina asiakaskohtaisesti räätälöity projekti, jolloin myös sen kustannus vaihtelee jonkin verran. Ota yhteyttä ja varmistetaan teille sopivan Playbookin sisältö ja kustannus.
Mitä Playbookin toteutus edellyttää organisaatioltani?
Playbookista saadaan suurin hyöty, kun sen toteutukseen osallistuu henkilöstöä vähän laajemmin. Yleensä suosittelemme, että mukana on markkinoinnin, myynnin, tuotehallinnan sekä IT:n edustajia - toisinaan myös asiakaspalvelu tai toimitukset.
Alle kymmenen henkilön ryhmillä Playbookin toteutus on jouhevaa ja suoraviivaista. Tällöin tyypillinen toteutustapa on kolme noin 2,5 tunnin työpalaveria sekä yksi tulosten läpikäyntitapaaminen. Näiden lisäksi on hyvä varata hieman aikaa taustatietojen keräämiseen ja tapaamisten valmisteluun. Yksittäisen henkilön työaikaa ei siis kulu projektissa paria päivää enempää.
Haluatko keskustella palvelusta tarkemmin?
Voit olla suoraan yhteydessä alla oleviin henkilöihin tai jättää meille yhteydenottopyynnön.
Sami Akseli
Head of Marketing and Sales Digitalization
Sami Akseli
Head of Marketing and Sales Digitalization