Voiko paikkoja elämyksiin jakaa kuin asuntoja airbnb:ssä?
Tunteiden vaikutus valintoihimme ja toimintaamme on voimakas ja kiistaton. Voimakkain tapa tuottaa tunnekokemus on aina ihmiseltä ihmiselle, pelaajalta katsojalle, fanilta fanille. Kokemus on aina paikallinen ja tunnekokemus tuotetaan poikkeuksetta paikan päällä.
Olemmeko siis tulevaisuudessa valmiita kuluttajina ”varaamaan” tunnekokemuksia syksylle vai valitsemaan suositellun elämyksen tässä ja nyt? Olemmeko yrityksenä valmiita ”panostamaan” näkyvyyteen ottelutapahtumassa syksyllä vai valitsemaan tavan tuottaa elämyksiä omille asiakkaillemme samantien?
Aikaisemmassa blogikirjoituksessani kerroin esimerkin pankkitoimialalta alustatalouden trendin vahvistumisesta. Samaan periaatteeseen nojaa jakamistalous. Palveluita jaetaan, jotta vapaa-ajan käyttömahdollisuudet monipuolistuvat ja ovat joustavia. Jääkiekkojoukkue New Jersey Devils on esimerkki organisaatiosta, joka mukauttaa toimintatapaansa ketterästi alustatalouden periaatteisiin ja on ymmärtänyt nuorten aikuisten tarvetta räätälöidä vapaa-ajanviettoaan omaan aikatauluun sopivaksi.
New Jersey Devils tarjoaa fanilleen joustavan jäsenyysohjelman tavallisten kausilippujen sijaan. Organisaatio haluaa tarjota faniyhteisölle mahdollisuuden räätälöidä aikataulunsa ja osallistumisensa peleihin omien aikataulujensa mukaan. Devilsin strategiajohtaja Ravi Shah toteaa, että monen fanin ongelma ei ole budjetissa vaan ajanpuutteessa. Sama henkilö ei välttämättä pysty osallistumaan kaikkiin kauden 40 kotipeliin ja aina samankokoisella porukalla, minkä perinteinen kausikorttipaketti sisältää.
Devils haluaa tarjota uuden vaihtoehdon perinteisen kausikortin rinnalle, ei korvaajaksi. Tällä halutaan tavoitella uutta segmenttiä markkinoilla – nuoria, jotka eivät enää halua sitoutua pitkiin kausikortteihin.
"Se on pitkäjänteistä panostamista tulevaisuuteen ja samalla mahdollisuus valita aina katsojalle soveltuvin tapa rakentaa kokemuksia yhdessä", Devilsin hallipäällikkö Shawn Doss kertoo. "Se on enemmän pelillisyyttä, joka mahdollistaa räätälöinnin ja joustavuuden, koska milleniaalit haluavat sitä, ja se on mitä markkinat haluavat." Nuoret aikuiset arvostavat tänä päivänä yhä enemmän omaa vapaa-aikaansa ja haluavat sen olevan mahdollisimman joustavaa.
Devils-fanit voivat luoda oman jäsenyystilin (Membership Account) ja tallettaa tilille esimerkiksi 2500 dollaria rakentaakseen kokemuksia, tässä ja nyt. He voivat valita, mihin peleihin he haluavat osallistua, missä he haluavat istua ja kuinka monta lippua he haluavat ostaa ilman sitoutumista jokaiseen otteluun ja suunnitelmia kuukausiksi eteenpäin siitä, mihin peleihin he haluavat mennä.
Kilpailu huomiosta ja vapaa-ajasta nopeasti muuttuvassa arjessa
Vapaa-ajan arvostus kasvaa, ja samalla myös sen viettämisen tavat monipuolistuvat. Vakiintuneilla vapaa-ajanviettotavoilla on edelleen laaja kannattajakuntansa, mutta niiden rinnalle syntyy jatkuvasti uusia harrastamisen tapoja.
Vapaa-ajanviettotapojen markkinat ovat avautumassa aivan uudella tavalla. Vapaus ja aito mahdollisuus valita ja räätälöidä oma tapa harrastaa ja viettää aktiivista tai kehittävää vapaa-aikaa on yhä suurempien ihmismäärien tavoitettavissa. Perinteinen tavoite omistaa oma vapaa-ajan asunto, piha tai puutarha, auto ja muutamia urheiluvälineitä sekä tehdä vuosittainen ulkomaanmatka on yhä useampien kohdalla korvautumassa uusien asioiden kokeilulla ja itsensä toteuttamisella persoonallisilla tavoilla.
Vapaa-ajan arvostaminen on myös nähtävissä panostuksina sisällön ja laadun kohentamiseen. Ihmiset hyödyntävät erilaisia palveluja, elämyksiä ja harrastuksia, joiden avulla tähdätään ajatusten irrottamiseen työstä ja omasta ajasta nauttimiseen. Yhä useampi arvostaa lisäaikaa oman perheen ja läheisten kanssa.
Arvostamisen nousun taustalla oleva tekijä on nuorempien sukupolvien erilainen suhtautuminen työhön. Työmarkkinoille jo tulleelle ja johtoasemiin nousevalle Y-sukupolvelle tasapaino työ- ja yksityiselämän välillä on yksi tärkeimmistä työtyytyväisyyteen vaikuttavista asioista. Heille työ ei ole kaikki kaikessa vaan vapaa-aika on huomattavasti tärkeämpi osa elämän sisältöä.
Suositeltava kokemus rakennetaan ihmiseltä ihmiselle.
Organisaatioiden kannattaa huomioida toiminnoissaan vahvistuvat trendit ja milleniaalien elämäntapa. Devils halusi disruptoida oman toimialansa käytäntöjä, ennen kuin joku muu tekee sen. Amerikassa kausilippujen jakamisen trendiä on ajanut jo aikaisemmin mm. StubHub -palvelu. Siellä eri urheilujoukkueiden kausiliput, teatteriliput tai keikkaliput vaihtavat omistajia. Hinnat määräytyvät kysynnän mukaan ja joskus liput saa edullisemmin kuin organisaation omilta sivuilta.
Se ei kuitenkaan sitouta käyttäjäänsä tietyn organisaation faniyhteisön piiriin. Siitä puuttuu se tunneside, joka vaikkapa Devilsin kannattajilla on joukkueeseensa tai joukkueen pelaajilla Devilsin fanien muodostamaan yhteisöön.
Samaa ajattelua voisi ajatella hyödynnettävän myös yritysasiakkaille. Haluaako milleniaalien johtama yritys ostaa tulevaisuudessa kausikortteja henkilöstölle, kumppaneille ja asiakkaille vai "ladata" vaikkapa 10 000 euroa jäsenyystilille ja hyödyntää se yrityksen näkyvyyteen eri kanavissa, asiakastapaamisiin ottelutapahtumissa ja yhteiseen aikaan vaikkapa pelaajien kanssa? Yllättävää helppoutta yrityksen myyntipäällikön arkeen?
New Jersey Devilsin strategiajohtaja Ravi Shah piti innostavan esityksen toukokuussa San Franciscossa järjestetyssä CSO Summitissa. Vinkit ja avainaskeleet muutokseen häneltä olivat:
- Kuluttajan tarpeet ohjaavat koko organisaation päätöksentekoa
- Osallistamalla kuluttaja mukaan tuotekehitykseen saadaan aikaan mullistavia tuloksia
- Organisaation johtamisen keskiössä on jatkuva kehittäminen ja uusien ideoiden jakaminen
- Avain pitkäkestoisen kilpailukyvyn rakentamiseen on yrityksen eri sidosryhmien sitoutuminen jatkuvalle muutosmatkalle
- Vapaa-ajan arvostus ja organisaation strategia ohjaavat käsi kädessä henkilöstön arkea